9 October 2019, 18:30-20:00
                                        
                                    
                                
                                
                                                            
Event
ILO/Asrian Mirza
A l’occasion de la sortie de deux ouvrages récents, le Commentaire article par article du Pacte international relatif aux droits économiques, sociaux et culturels (Economica, Paris) sous la direction d’Emmanuel Decaux et d’Olivier De Schutter et la 3ème édition du traité International Human Rights Law d’Olivier De Schutter (Cambridge University Press), leurs auteurs aborderont les défis liés au respect et à la promotion des droits économiques, sociaux et culturels (DESC).
L’entrée en vigueur en 2013 du Protocole facultatif se rapportant au Pacte international relatif aux droits économiques, sociaux et culturels (PIDESC) contribue de manière significative à la protection de ces droits, au même titre que ceux garantis par le Pacte international relatif aux droits civils et politiques. En parallèle, les dérégulations sociales et les contestations populistes se multiplient.
Pour autant, il ne faut pas négliger l’influence des deux Pactes sur les jurisprudences nationales mais aussi au niveau régional et dans le cadre onusien, avec le développement progressif du droit international. Le défi actuel est de préserver l’universalité, l’indivisibilité et l’effectivité des droits ainsi garantis face au risque de dérégulation, qui va de pair avec la mondialisation, et à la menace de l’unilatéralisme juridique, lié au repli identitaire.
Cet événement sera suivi d'un cocktail.
FORTAJUS-DH
Via its DHRTTDs Directory, the Geneva Human Rights Platform provides a comprehensive list and description of such key tools and databases. But how to navigate them? Which tool should be used for what, and by whom? This interview helps us understand better the specificities of the current highlight of the directory: FORTAJUS-DH – Human Rights Monitoring System
                                                                    News
                                                                Geneva Academy
Sixteen diplomats from fifteen Small Island Developing States and Least Developed Countries participated in a two-day Practical Training on Human Rights Council Procedures.
                                                                    Event
                                                                Un Flickr
This side event will examine how LRGs can be better recognized and empowered as key human rights actors, building on recent Human Rights Council resolutions.
                                                                    
                                Training                                
                                                                UN Photo / Jean-Marc Ferré
This training course will explore the origin and evolution of the Universal Periodic Review (UPR) and its functioning in Geneva and will focus on the nature of implementation of the UPR recommendations at the national level.
                                                                    Project
                                                                Olivier Chamard / Geneva Academy
The Treaty Body Members’ Platform connects experts in UN treaty bodies with each other as well as with Geneva-based practitioners, academics and diplomats to share expertise, exchange views on topical questions and develop synergies.
                                                                    Project
                                                                CCPR Centre
The Geneva Human Rights Platform collaborates with a series of actors to reflect on the implementation of international human rights norms at the local level and propose solutions to improve uptake of recommendations and decisions taken by Geneva-based human rights bodies at the local level.
                                                                    Publication
                                                                
                            
                                                                    Publication
                                                                Geneva Academy